Aanhangwagens

De vakanties staan weer voor de deur en dan kom je er weer achter wat de beperking van een motorfiets zijn.

Met koffers of een plunjebal en een topkoffer ben je gauw aan de limiet, gaat er nog iemand mee dan hebt je een probleem.

Maar er zijn op dit moment kompleter aanhangers te koop van 1 wiel tot 2 wielen met of zonder tent.

Ik hoop dat hier wat  informatie staat waar je mee uit de voeten kan.

De Peak is bedoeld voor zwaardere motoren en zijspancombinaties.

 

 

EZS (Engbers Zijspan Service)

www.ezs-sidecar.com

 

 

EZS

In het achterhoekse Zelhem bevindt zich EZS. EZS is fabrikant van de Donkey-Pack-aanhanger(pak-ezel) en importeur van de Engelse Squire- en de Finse Peak-aanhangers.

De  Donkey-Pack is de kleinste aanhanger in de reeks. De (geduwde) assen laat Engbers hiervoor speciaal maken, zodat ze niet te zwaar zijn voor het motorfietsgebruik.

De Donkey is leverbaar in een eenvoudige uitvoering, in een luxe-versie met bagagerails,steunpootjes, stootrails en draaibare koppeling en in een grand-luxe-uitvoering, met bredere wielen, een reservewiel, een anti-steenslaghoes, binnenverlichting en een gasveer op de deksel.

De Squire is wat groter dan de Donkey en wordt standaard met stootrand en draaibare koppeling geleverd. Tegen meerprijs zijn er diverse accessoires leverbaar, zoals een  aluminium toprail, verbrede wielen, een spoiler, enzovoorts. Bijzonder is dat er een tussenstuk tussen deksel en aanhanger te koop is, waardoor de inhoud met 50 % kan worden vergroot.

Zowel de Donkey-Pack als de Squire wordt standaard in wit geleverd, maar zijn tegen meerprijs ook in kleuren gecoat te krijgen.

Ook de Finse Peak Classic-trailer zit in het programma. Dit is een grote aanhanger, die zeer geschikt is voor gebruik achter grote zijspancombinaties. Standaard heeft de Peak een vaste koppeling en stalen

wielen. Tegen meerprijs zijn aluminium wielen, een vloermat, een draaibare koppeling, een verchroomde dissel en zijmarkering leverbaar. Alle aanhangers kunnen uiteraard ook in de kleur van je motor worden gespoten

 

 

 

Schuring Motor & Scooteraanhangers

Een van de groten op het gebied is Henk Schuring. Zijn bedrijf, dat in Assen is gevestigd,  bestaat volledig van de fabricage  en verkoop van motoraanhangers.Zijn leveringsprogramma telt dan ook wel elf  verschillende types aanhangers, waarvan het leeuwendeel als tweewielige aanhangwagens, is uitgevoerd. Er kunnen echter ook speciale aanhangers naar wens worden gebouwd. De vering van de aanhangers is het sterke punt van Schuring. De torsieassen maakt hij namelijk zelf. De meeste aanhangers hebben assen die voor auto's zijn bedoeld. Die hebben te lange torsiestaven en zijn daardoor te stug voor de gewichten van een motorfietsaanhangwagen. Dan staat de de aanhangwagen achter de motor te springen en dat is niet goed.

Schuring bouwt ook motoraanhangwagens van een hydraulisch bediende oplooprem.

 

 

Schuring-vouwwagen.

De tourmaster350

www.tourmaster.nl

 

 

Henk maakt dus zelf de veerelementen, die bestaan uit vier (kortere) rubberen torsiestaafjes die tussen twee vierkante profielen zijn ingeklemd. Normaal klemmen de rubber staven van een torsieas ook de as vast, zodat deze er niet naar de zijkant uit kan jan glijden. Ook moeten ze zorgen voor een goede uitlijning van de wielen. Vanwege de kortere torsiestaven hebben de de assen van Henk een ander borgsysteem, dat hij zelf heeft ontwikkeld

Voor grotere laadvermogens kan schuring overigens  wel een zwaardere as leveren, terwijl hij ook geremde assen kan leveren. Die aanhangers zijn voorzien van een oplooprem met hydraulische bediende schijfremmen. Het remsysteem zelf maakt gebruik van roestvrijstalen schijven en Brembo-remdelen.

Trommelremmen zijn minder geschikt omdat die zwaarder zijn en meer bewegende delen hebben. Als je ze dan nat wegzet, zitten trommelremmen na verloop van tijd vast. Nog een voordeel van schijfremmen is dat ze minder ruimte nodig hebben. Die kun je net naast het wiel zetten. De hydraulische bediening heeft als voordeel dat er altijd een goede remkrachtverdeling is.

Het leveringsprogramma van Schuring is zeer uitgebreid en loopt van kleine, goedkoper open aanhangers tot grote gesloten aanhangwagens, waarbij ook allerhande accessoires te leveren zijn, zoals bagagerekjes, reservewielen, bredere banden, een derde remlicht, oplooprem, disselbak, noem maat op. Ook kun je bij Schuring terecht voor een bouwpakket, waarmee je zelf je aanhangwagen kunt bouwen, of alleeen een onderstel, waarbij je zelf een opbouw verzint

Aanhangers zijn bij Schuring zowel met vaste als draaiende dissel te koop. De draaiende dissel zijn voorzien van een pen van verenstaal, die de de koppeling na een bocht weer netjes in de middenstand terugbrengt.

Er zijn nog vast en zeker meer aanhangwagens leveranciers.

 

Maar deze gegevens zijn uit Moto73

 

Regel en Wetgeving

Lengte 2,50 mtr Gemeten vanaf de as van het achterwiel van de motor, incl. uitstekende delen zoals, achterlichten, bumpers, spoilers , enz

Breedte 1 mtr. Incl uitstekende delen zoals zijlichten, bumpers.

Hoogte 1 mtr. Incl. uitstekende delen  zoals imperiaal, spoilers.

Gewicht  het totale gewicht van de aanhanger, incl. bagage, mag niet zwaarder zijn als de helft van het gewicht van de motor.

Verlichting  1 of 2 achterlichten Rood reflecterend, 1 of 2 remlichten  rood reflecteren, 2 richtingaanwijzers, oranje reflecteren, 2 niet driehoekige rood reflecteren aan achterzijde van de aanhanger, 2 oranje reflecterende aan beiden zijde van de aanhanger.

 

Lengte 2,50 mtr

Kogelkoppeling.

Een draaibare kogelkoppeling is voor motoren niet verplicht, maar wel aan te raden i.v.m. de veiligheid als de aanhanger omvalt.