Het beschadigde kuipdeel losmaken en
goed met water schoonmaken.

 

Nadat de binnenkant schoongemaakt is kan deze worden
opgeschuurd totdat het verf bij de scheur verwijderd is.
Zelfs was ik dit vergeten maar daarover later meer
Met een soldeerbout kun je aan de binnenkant brugjes over de scheur
maken (een soort hechtingen).
Hierdoor blijven de breukdelen mooi t.o.v. elkaar uitgelijnd en heb je geen
last van spanningen in het materiaal.

Het is overigens beter om de kunststof aan de binnenkant op te schuren,
ik heb dit pas na het solderen gedaan.
Gelukkig wordt de foto hier wel duidelijker van.

 

Een stukje ABS-kunststof wat je voor de reparatie nodig bent kun je bij een
motorsloperij ophalen.
Van dit stukje ABS moet de verf worden weggeschuurd. Vervolgens kun je
met een mes schilvers van het stuk afsnijden.Als je de bodem van een
glazenbeker bedekt hebt heb je waarschijnlijk meer dan voldoende.
Giet hier een klein beetje MEK(Methyl Ethyleen Keton) bij.
Begin maar met de verhouding 1:1 want hoe meer MEK des te meer er weer
moet verdampen.
Een metalen voorwerp, zoals een lepeltje of een mes, kun je gebruiken om de oplossing op de binnenkant van de kuip te druppelen. Fixeer het kunststofdeel natuurlijk wel zo dat de aangebrachte druppels ABS niet weg stromen
Let op dat de scheur vloeistof dicht is ( m.b.v. de soldeerbout) en dat het
 MEK in de vloeibare ABS niet de buitenkant van de kuip beschadigd.

 

Na een nacht (bij kamertemperatuur) is alle MEK wel uit het vloeibare ABS
verdampt.
Met potje verf in de originele kleur kun je het beste aan de binnenkant beginnen zodat je een beetje gevoel bij het verven met het meegeleverde kwastje krijgt.

 

Voor het bijverven aan de buitenkant is het eigenlijk niet meer dan alleen de scheur en de afgesprongen verfsplinters opvullen, dus niet meer dan nodig
(het is geen paintbrush).

Indien je de pech hebt dat een kuipdeel beschadigd is heb je met deze methode een effectieve en betaalbare oplossing voor je probleem.